ceturtdiena, 2024. gada 25. janvāris

Erasmus+ finansētā Eiropas Solidaritātes korpusa brīvprātīgo projektā biedrībā darboties uzsāk jaunieši no Spānijas un Ungārijas

 

Jau divas nedēļas Erasmus+ finansētā Eiropas Solidaritātes korpusa brīvprātīgo projekta  “Learn and share” ietvaros mēs, biedrība “Smiltenei un Latvijai”, uzņemam divus jauniešus no Spānijas un Ungārijas Paulu un Arpadu.

Viņi būs mūsu rokas, balsis un virzītājspēks sešu mēnešu garumā, mācot jauniešiem ilgtspējas un permakultūras pamatus Palsmanes pamatskolā, Smiltenes vidusskolā un Smiltenes tehnikumā.

Šajā nedēļā radošā un draudzīgā gaisotnē notika tikšanās Palsmanes pamatskolā, Smiltenes vidusskolā un Smiltenes tehnikumā, lai nospraustu mērķus, iepazītos un saprastu, kā varam viens otru papildināt, lai jaunieši skolās iegūtu pēc iespējas vairāk. Paldies skolām par uzņemšanu. 

Uzņemt jauniešus no siltākām valstīm bija izaicinājums gan mums, gan jauniešiem. Viņi ieradās laikā, kad ārā bija sals un sniegs un ilgstošās temperatūras zem -10 grādiem, dažbrīd šķita par aukstu arī dažam latvietim.

Jaunieši sešus mēnešus dzīvos ar malku apkurināmā dzīvoklī un izstāstīt, kas tad ir krāsns un kā to pareizi kurināt, nebija viegls uzdevums. Ja ungāru puisis nāca no maza ciematiņa un vecāsmātes mājās vēl bija redzējis malkas plīti, tad spāņu meitene šādu apkures veidu redzēja pirmo reizi. Doma, ka sienā var ielikt malku un pēc tam būs silts viņai likās pārsteidzoša, bet mums uzjautrinoša, jo no šāda skatu punkta to vēl krāsni nebijām uzlūkojuši. Bet nu jau šī pieredze ir apgūta, dzīvoklī krāsnīs sprakšķ malka, un ir silti un mājīgi. Sapirktas atbilstošas drēbes klimatam, un jaunieši jau paši ar sabiedrisko transportu ir devušies uz Valmieru un to iepazinuši.

Mēs priecājamies, ka viņi tik labi pielāgojās klimatam un būs lielisks atbalsts skolām, stāstot par ilgtspēju. Pēdējā biedrības sanāksmē viņi mūs laipni uzņēma savu jauno māju viesistabā, iepazināmies, ēdām dārzeņu zupu un klausījāmies stāstos par to kā viņiem paticis Latvijā šeit pavadītājā laikā.

Jaunieši no 12.01- 16.01. apmeklēja arī iepazīšanās mācības kopā ar citu valstu brīvprātīgajiem Siguldā. Arī tur viņi guva iedvesmu un jaunus draugus.

Lūdzām viņus uzrakstīt pāris teikumus par divām nedēļām, kuras jau uzturējušies Latvijā un to, ko viņi gaida no darbības projektā.

Paula meitene no Spānijas : “ Ko es vēlos iegūt no šī projekta?  Pirmais, ko vēlos apgūt ir kā veidot pamatu ilgtspējai, pemakultūrai un dabas aizsardzībai. Šī praktiskā pieredze man palīdzēs manā turpmākajā studiju procesā. Vēl es vēlos uzlabot savu angļu valodu, manas komunikācijas prasmes un darbu komandā. Ļoti vēlos iepazīt Latviju, tas kultūru, cilvēkus un arī kaimiņvalstis.

Šajās divas nedēļās, ko esmu pavadījusi Latvijā vislielākais pārbaudījums  ir Latvijas klimats. (man kā spānietei ir īsts izaicinājums) Mani pārsteidz šīs valsts skaistums un ainavas. Ir skaisti, kad debesis kļūst oranžas un atstarojas sniegā, nekad neesmu redzējusi neko tamlīdzīgu līdz šīm.

Ir dažas neparastas lietas , ko jau esmu iepazinusi tradicionālos dančus, malkas krāsnis, ko nebiju nekad redzējusi līdz šim. Mūsu valstī vairāk ir kamīni un cita veida apkures sistēmas. Vēl esmu iepazinusies ar dažām tradicionālām māņticībām, kas man šķiet jaukas. Nesveicināties pāri slieksnim un ievēlēties vēlēšanos, ja kopā pasaka kādu vārdu. Sešos mēnešos noteikti uzzināšu vēl ļoti daudz gan mācībām noderīgu, gan par mazajiem sīkumiem, kas veido šīs valsts kultūru.”

Arpads rakstīja:” Šajā projektā vēlos iepazīties ar Latvijas kultūru, valodu, tradīcijām un atrast draugus, gan vietējos gan citus  brīvprātīgos. Šī projekta ietvaros vēlos veicināt dabas aizsardzību, ilgtspējīgu dzīvesveidu un apgūt permakultūras pamatus.

Man šķiet, ka meži Latvijā ir brīnišķīgi, vietējo iedzīvotāju mīlestība pret savu apkārtni un dabu man šķiet pārsteidzošas. Varbūt latvieši ir nedaudz noslēgtāki atvērties svešiniekiem nekā esmu pieradis, taču šīs divas nedēļas Latvijā man ir ļoti patikušas. Esmu jau pabijis Siguldā, Valmierā un izstaigājis Smilteni. Man ļoti patika Danču nakts Ģikšos uz kurieni mūs aizveda biedrības pārstāvji. Ir lieliski, ka tik daudz cilvēku sabrauc uz šādu pasākumu. Ka ne tikai vietējie, bet arī ārzemnieki var iepazīties ar latviešu un kaimiņvalstu tradicionālajām dejām un baudīt tās kopā. “

Cerēsim, ka visas jauniešu vēlmes un gaidas spēsim piepildīt un viņi ar prieku atcerēsies brīvprātīgo darbu un pieredzi Latvijā.